Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovation Lab

  • Omschrijving: Subsidiemaatregel voor organisaties die modellen en instrumenten testen, uitwerken of implementeren ter bevordering van de opeenvolgende aspecten in de audiovisuele waardenketen, inclusief duurzaamheid, gendergelijkheid, inclusie, diversiteit en participatie.
  • Oproepnummer: CREA-CROSS-2024-INNOVLAB
  • Deadline: 25 april 2024, 17u00 
  • Totale budget: 7.482.102 euro
  • Deze oproep is gepubliceerd op het Funding & Tenders Portal.
  • Lees alle details in het call document (Engels).
  • Volg de infosessie op 12 januari 2024, 10u30 - 12u00 via de Webexlink
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Een groei van het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele en andere culturele en creatieve sectoren
  • Een verbetering van het vergroeningsproces van de Europese audiovisuele en andere culturele en creatieve sectoren.
  • Een toename in kennisoverdracht tussen verschillende sectoren van de creatieve industrie
  • Een toename in zichtbaarheid, beschikbaarheid en diversiteit van Europese content in het digitale tijdperk
  • Een verbeterde toepassing van bedrijfsmodellen, zo ook een beter gebruik van gegevens 
  • Een groei in het publiekspotentieel voor Europese content in het digitale tijdperk. 

     

Welke activiteiten komen in aanmerking?
  • Ontwerpen, ontwikkelen en testen van innoverende instrumenten, modellen en methodologieën die hun toepassing vinden in de audiovisuele sector en in ten minste 1 andere creatieve en/of culturele sector.
  • De activiteiten zijn gericht op het ondersteunen van het concurrentievermogen, de samenwerking, de verspreiding, de zichtbaarheid, de beschikbaarheid, de diversiteit en het vergroten van het publiek in alle sectoren.
  • De oplossingen en tools zijn gemakkelijk reproduceerbaar en hebben een potentieel aan marktpenetratie. In het kader van New European Bauhaus zullen de oplossingen duurzaamheid, esthetiek en inclusie combineren.

Projecten met een focus op instrumenten en modellen:

  • beheer van rechten en verdienmodellen, met inbegrip van transparantie en eerlijke vergoeding
  • gegevensverzameling en -analyse, met bijzondere nadruk op het voorspellen in het creëren van inhoud en in publieksontwikkeling
  • vergroening van de waardeketen in de creatieve en culturele sector, met inbegrip van acties die bijdragen tot het Europese Bauhaus-project.
  • businesstools voor nieuwe vormen van financiering, productie, distributie of promotie (NFT, Metavers, Blockchain, ...).

Projecten met een focus op instrumenten en inhoud:

  • innovatieve educatieve instrumenten en inhoud die gebruik maken van creativiteit en creatieve sectoren om maatschappelijke problemen aan te pakken, zoals verkeerde informatie, nepnieuws, enz.

Voor alle duidelijkheid: het project hoeft niet onmiddellijk toepasbaar te zijn op de audiovisuele of culturele sector, maar kan gemakkelijk in deze sector worden gerepliceerd!

 

Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?

De aanvrager is een consortium of één enkele aanvrager.

Algemene vereisten voor alle aanvragers

    • Wettelijke publieke of private entiteiten die gevestigd zijn in één van de Creative Europe-landen en die rechtstreeks of door een meerderheidsdeelneming in handen zijn van onderdanen van die landen 
    • Voor beursgenoteerde vennootschappen wordt de vestigingsplaats van de effectenbeurs in aanmerking genomen om de nationaliteit te bepalen.
    • Geen natuurlijke persoon (tenzij als zelfstandig tewerkgestelde)
    • Aanvragers moeten over stabiele en voldoende middelen beschikken om de projecten met succes uit te voeren en hun bijdrage te leveren.
    • Organisaties die aan meerdere projecten deelnemen, moeten over voldoende capaciteit beschikken om al deze projecten uit te voeren.

Samenstelling van het consortium

  • De ingediende voorstellen zijn ingediend door een consortium van min. 3 aanvragers (begunstigden = coordininator + min. 2 partners; dus geen gelieerde entiteiten) dat aan de volgende voorwaarden voldoet:
    • 3 rechtspersonen (organisaties) uit ten minste 2 verschillende Creative Europe-landen 
    • het consortium moet beschikken over een uiteenlopende reeks expertises in verschillende culturele en creatieve sectoren, met inbegrip van de audiovisuele sector.
  • Het consortium kan bestaan uit private en publieke entiteiten, technologiebedrijven, start-ups, audiovisuele, culturele en creatieve organisaties.
  • Deelname van start-ups, incubatoren en acceleratoren is sterk aanbevolen.
     
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Het totale budget voor deze oproep is 5.438.131 euro
  • 60 % EU-Cofinanciering
  • Toekenning gebeurt met een subsidieovereenkomst.
  • Max. projecttoelage: geen beperking.
  • Op basis van budget (actuele, in aanmerking komende gebudgetteerde kosten).
Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te   komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

Afhankelijk van de rangschikking van het project van hoog naar laag en het beschikbare budget wordt het project aangeduid om Europese financiële steun te ontvangen. Bij een ex aequo, krijgt het project met hoogste score op Relevantie voorrang. Indien opnieuw ex aequo, krijgt het project met de hoogste score op Disseminatie/ Verspreiding voorrang. Indien opnieuw ex aequo, krijgt het project met de hoogste score op Kwaliteit van de inhoud en activiteiten voorrang.   

1. Relevantie (40 punten)

  • De relevantie van het project (20 punten)
    • bij het inspelen op de nieuwe marktbehoeftes en het vinden van oplossingen die toepasbaar zijn op alle sectoren.
    • Om het concurrentievermogen en het vergroeningsproces van de Europese audiovisuele en andere culturele/creatieve sectoren te versterken.
    • Om de circulatie, zichtbaarheid, beschikbaarheid, diversiteit en publiek van Europese content in het digitaal tijdperk te verbeteren
    • Om bij te dragen aan transdisciplinaire innovatie voor duurzaamheid, inclusie en welzijn in de sectoren, inclusief acties die bijdragen aan het nieuwe European Bauhaus.
  • De Europese dimensie/ potentieel van het project (inclusief herkomst van de inhoud, aard van de samenwerking en grens- en taal- overschrijdende dimensie en/of het potentieel voor Europese expansie. (15 punten)
  • Toereikende strategieën om de genderbalans, inclusie, diversiteit en representatie te verzekeren, dit kan zowel in het project zelf als in het projectmanagement. (5 punten)

2. Kwaliteit van de inhoud en de activiteiten (30 punten)

  • De match tussen de methodologische en strategische keuzes en de nagestreefde projectdoelstellingen, o.a.marktanalyse (15 punten)
    • de aard en het tijdschema van de uit te voeren activiteiten 
    • de doelgroep, doelsegmenten, doelgebieden 
    • synergie en samenwerking met de verschillende sectoren 
    • uit te voeren strategieën (ontwikkelingsproces, marketing/ promotiestrategie) 
    • de gebruikte instrumenten.
  • De samenhang van het bedrijfsmodel o.a. (15 punten)
    • de structuur van de cofinanciering
    • de haalbaarheid van het project
    • en de kostenefficiëntie van het project

3. Het projectbeheer (10 punten):

  • De samenhang en complementariteit van het projectteam en/of de groepering, o.a. (15 punten)
    • de taakverdeling 
    • het besluitvormingsproces 
    • de uitwisseling van kennis.
  •  De toegevoegde waarde van het partnerschap. (5 punten)

4. Disseminatie/ Verspreiding (20 punten):

  • De voorgestelde methodologie voor het verzamelen, analyseren en verspreiden van gegevens, o.a. (10 punten)
    • delen van de resultaten 
    • garanderen van de transparantie van het project
    • voorstellen van uitwisseling van kennis. 
  • Het effect van het project op de waardeketen van de betrokken sectoren (10 punten).

 

Wat is de tijdlijn?
  • Deadline indiening: 25 april 2024,  17u00
  • Evaluatieperiode: mei - september 2024
  • Bekendmaking selectieresultaten: oktober 2024
  • Ondertekening overeenkomst: januari 2025
  • Duur van activiteit: 24 maanden
Hoe kan je een aanvraag doen?

De oproep met alle documenten vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?