Creative Innovation Lab
- Omschrijving: Subsidiemaatregel voor organisaties die modellen en instrumenten testen, uitwerken of implementeren ter bevordering van de opeenvolgende aspecten in de audiovisuele waardenketen, inclusief duurzaamheid, gendergelijkheid, inclusie, diversiteit en participatie.
- Oproepnummer: CREA-CROSS-2025-INNOVLAB
- Deadline: 24 april 2054, 17u00
- Totale budget: 5.001.863 euro
- Deze oproep is gepubliceerd op het Funding & Tenders Portal.
- Lees alle details in het call document (Engels).
- Online infosessie: 16 januari 2025, 11u30 - 13u00
- Verbetering van de concurrentiepositie van de Europese audiovisuele en andere culturele en creatieve sectoren: transparantie, dataverzameling en juist gebruik van AI/big data, aanpassing aan uitdagingen en kansen aangedreven door veranderingen in deze sectoren;
- De aanpassing van Europese audiovisuele en andere culturele en creatieve sectoren naar de kansen van de metaverse bespoedigen.
- Verbetering van de productie/financiering en circulatie van Europese audiovisuele en andere content in een digitaal tijdperk
- Verbeteren van de zichtbaarheid, vindbaarheid, beschikbaarheid en diversiteit van Europese audiovisuele en culturele content in een digitaal tijdperk
- Stijging van de potentieel publiek van Europese audiovisuele en andere culturele content in een digitaal tijdperk
- Versnellen van de milieu transitie van de Europese audiovisuele, culturele en andere creatieve sectoren, in de lijn van de prioriteiten van de European Green Deal en de New European Bauhaus.
Deze oproep bevordert de samenwerking tussen de audiovisuele sector en andere culturele en creatieve sectoren om:
- de milieutransitie te bevorderen;
- competitiviteit te verbeteren;
- of circulatie, zichtbaarheid, vindbaarheid, beschikbaarheid en diversiteit van Europese content te verbeteren over de grenzen heen.
Van de projecten wordt verwacht dat ze een focussen op minstens één van de onderstaande thema's:
- Virtuele werelden: als nieuwe omgeving op Europese content te promoten, publiek te trekken en concurrentievermogen aan te scherpen
- Innovatieve Business Tools: voor productie, financiering, distributie of promotie via of versterkt met nieuwe technologie (AI, big data, blokchain, Virtual worlds, NFT, etc.): vooral:
- Rechtenmanagement en monetarisering
- Datacollectie en analyse
- Groener werken
De brug maken tussen beide sectoren is de basis van deze oproep, aanvragers moeten duidelijk aantonen wat de cross-sectorale aanpak zal zijn, de voorwaarden van de implementatie en de verwachten voordelen voor de sectoren.
- Voor alle duidelijkheid: het project hoeft niet onmiddellijk toepasbaar te zijn op de audiovisuele of culturele sector, maar kan gemakkelijk in deze sector worden gerepliceerd!
De aanvrager is een consortium of één enkele aanvrager.
Algemene vereisten voor alle aanvragers
-
- Wettelijke publieke of private entiteiten die gevestigd zijn in één van de Creative Europe-landen en die rechtstreeks of door een meerderheidsdeelneming in handen zijn van onderdanen van die landen
- Voor beursgenoteerde vennootschappen wordt de vestigingsplaats van de effectenbeurs in aanmerking genomen om de nationaliteit te bepalen.
- Geen natuurlijke persoon (tenzij als zelfstandig tewerkgestelde)
- Aanvragers moeten over stabiele en voldoende middelen beschikken om de projecten met succes uit te voeren en hun bijdrage te leveren.
- Organisaties die aan meerdere projecten deelnemen, moeten over voldoende capaciteit beschikken om al deze projecten uit te voeren.
Samenstelling van het consortium
- De ingediende voorstellen zijn ingediend door een consortium van min. 3 aanvragers (begunstigden = coordininator + min. 2 partners; dus geen gelieerde entiteiten) dat aan de volgende voorwaarden voldoet:
- 3 rechtspersonen (organisaties) uit ten minste 2 verschillende Creative Europe-landen
- het consortium moet beschikken over een uiteenlopende reeks expertises in verschillende culturele en creatieve sectoren, met inbegrip van de audiovisuele sector.
- Het consortium kan bestaan uit private en publieke entiteiten, technologiebedrijven, start-ups, audiovisuele, culturele en creatieve organisaties.
- Deelname van start-ups, incubatoren en acceleratoren is sterk aanbevolen.
- Het totale budget voor deze oproep is 5.438.131 euro
- 70 % EU-Cofinanciering
- Toekenning gebeurt met een subsidieovereenkomst.
- Max. projecttoelage: geen beperking.
- Op basis van budget (actuele, in aanmerking komende gebudgetteerde kosten).
De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.
De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.
Afhankelijk van de rangschikking van het project van hoog naar laag en het beschikbare budget wordt het project aangeduid om Europese financiële steun te ontvangen. Bij een ex aequo, krijgt het project met hoogste score op Relevantie voorrang. Indien opnieuw ex aequo, krijgt het project met de hoogste score op Disseminatie/ Verspreiding voorrang. Indien opnieuw ex aequo, krijgt het project met de hoogste score op Kwaliteit van de inhoud en activiteiten voorrang.
1. Relevantie (40 punten)
- De relevantie van het project en de voorgestelde ontwikkeling en/of verspreiding van innovatieve tools en bedrijfsmodellen om de doelstellingen van de oproep te bereiken. (20 punten)
- De Europese dimensie/ potentieel van het project (inclusief herkomst van de inhoud, aard van de samenwerking en grens- en taal- overschrijdende dimensie en/of het potentieel voor Europese expansie. (15 punten)
- Toereikende strategieën om de genderbalans, inclusie, diversiteit en representatie te verzekeren, dit kan zowel in het project zelf als in het projectmanagement. (5 punten)
2. Kwaliteit van de inhoud en de activiteiten (30 punten)
- De match tussen de methodologische en strategische keuzes en de nagestreefde projectdoelstellingen (15 punten)
- marktanalyse
- timing van de activiteiten
- doelgroep
- onderdelen
- territoria
- synergiën en samenwerking tussen verschillende sectoren
- aangewende strategieën en tools.
- De samenhang van het bedrijfsmodel o.a. (15 punten)
- de structuur van de cofinanciering
- de haalbaarheid van het project
- en de kostenefficiëntie van het project
3. Het projectbeheer (10 punten):
- De samenhang en complementariteit van het projectteam en/of de groepering, o.a. (15 punten)
- de taakverdeling
- het besluitvormingsproces
- de uitwisseling van kennis.
- De toegevoegde waarde van het partnerschap. (5 punten)
4. Disseminatie/ Verspreiding (20 punten):
- De voorgestelde methodologie voor het verzamelen, analyseren en verspreiden van gegevens, o.a. (10 punten)
- delen van de resultaten
- garanderen van de transparantie van het project
- voorstellen van uitwisseling van kennis.
- Het effect van het project op de waardeketen van de betrokken sectoren (10 punten).
- Deadline indiening: 24 april 2024, 17u00
- Evaluatieperiode: mei - september 2025
- Bekendmaking selectieresultaten: oktober 2025
- Ondertekening overeenkomst: januari 2026
- Duur van activiteit: 24 maanden
De oproep met alle documenten vind je op de Funding & Tenders portal van de Europese Commissie.
Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.
- Technische vragen over de aanvraag m.b.t. wachtwoord, toegangsrechten of storingen: contacteer de IT Help Desk van EACEA.
- Inhoudelijke vragen over deze oproep kan je stellen aan Jeroen Verhaeghe bij MEDIA Desk Vlaanderen of het team bij EACEA via EACEA-CROSS-INNOVLAB@ec.europa.eu.