Overslaan en naar de inhoud gaan

Journalism Partnerships

  • Omschrijving: Deze actie ondersteunt professionele nieuwsmedia-organisaties die op zakelijk vlak structurele samenwerkingen aan willen gaan d.m.v. het testen van innovatieve bedrijfsmodellen en het delen van best practices onder vakgenoten. Het doel hiervan is de levensvatbaarheid, het concurrentievermogen en de kwaliteit van de journalistiek te bevorderen. Steun is er ook voor innovatieve journalistieke samenwerkingsverbanden en het delen van normen en formats. 
  • Deze subsidieregeling is in twee onderwerpen opgesplitst:
    1. Collaborations
      1. Het aanmoedigen van professionele nieuwsmedia-organisaties om op zakelijk vlak structurele samenwerkingen aan te gaan, d.m.v. het testen van innovatieve bedrijfsmodellen en het delen van beste praktijken onder vakgenoten. Dit bevordert de levensvatbaarheid, het concurrentievermogen en de kwaliteit van de journalistiek.
      2. Het aanmoedigen van innovatieve journalistieke samenwerkingsverbanden en tevens van het delen van normen en formats.
    2. Pluralism

      Het bevorderen van een diverse, onafhankelijke en pluralistische mediaomgeving en mediageletterdheid, waarbij de vrijheid van artistieke expressie, de interculturele dialoog en sociale inclusie worden gestimuleerd.
  • Oproepnummer: CREA-CROSS-2024-JOURPART (VERSTREKEN)
  • Totale budget: 11.000.000 euro (6 miljoen voor Collaborations en 5 miljoen voor Pluralism)
  • Deadline: 14 februari 2024 , 17u00 (VERSREKEN)
  • Deze oproep is op het Funding & Tenders Portal gepubliceerd
  • Lees alle details in het Call Document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Sector-brede netwerken voor de uitwisseling van best practices tussen nieuwsmedia professionals
  • Kenniscentra voor sub-sectoren rond technische formats (geschreven/online pers, radio/podcasts, TV, enz.) en/of journalistieke genres (lokale/regionale journalistiek, journalistiek in het algemeen belang, datajournalistiek, onderzoeksjournalistiek, enz.)
  • De verwerving/versterking van beroepsvaardigheden bij journalisten en de zakelijke nieuwsmedia professionals
  • Toename in innovatie en creativiteit in de journalistieke productie- en distributieprocessen 
  • Verhoging van de efficiëntie en de kwaliteit van de verslaggeving dankzij professionele samenwerking
  • Toename in de belangstelling voor journalistiek, dit onder verschillende sociale, taal- en leeftijdsgroepen
  • Verhoogde levensvatbaarheid van journalistiek geproduceerde inhoud
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • Publiek of privaatrechtelijke organisaties die wettelijk gevestigd zijn in een van de landen die aangesloten is bij het Creative Europe-programma (EU lidstaten, EFTA – en andere landen die aangesloten zijn bij Creative Europe)
  • Natuurlijk personen komen niet in aanmerking, eenpersoonszaken echter wel.
  • De aanvrager is een consortium van 1 projectleider en ten minste 2 partners (die evenwel geen gelieerde entiteiten zijn) uit minstens 3 verschillende Creative Europe-landen komen.
  • Consortia kunnen non-profit, publieke en private mediakanalen (waaronder geschreven/online pers, radio/podcasts, TV, enz.) omvatten, evenals andere organisaties die zich richten op nieuwsmedia (waaronder mediaverenigingen, NGO's, journalistieke fondsen, opleidingsorganisaties gericht op mediaprofessionals)
  • De aanvragers hebben de knowhow, kwalificaties en middelen om het project succesvol uit te voeren.
  • Alle partnerschappen zijn redactioneel onafhankelijk en respecteren alle professionele standaarden.
Aan welke vereisten moeten de projecten voldoen?
  • Alle ondernomen acties respecteren de redactionele onafhankelijkheid van de media, benadrukken het belang van goede redactionele regelingen en laten het consortium toe om zelf redactionele ingrepen te maken.
  • Het project stemt overeen met de belangen en prioriteiten van het EU-beleid.
  • Het project hanteert de hoogste ethische standaarden en voldoet aan de Europese, Internationale en nationale wetgeving.
  • Alle projecten houden rekening met de ecologische voetafdruk van de activiteiten.

 

  • 3de partijen kunnen via het project financiële steun vinden onder de volgende strenge voorwaarden:
    • de oproepen moeten een duidelijke Europese dimensie hebben.
    • de oproepen naar 3de partijen zijn open; ze zijn op ruime schaal aangekondigd en gepubliceerd; en voldoen aan de EU-normen inzake transparantie, gelijke behandeling, belangenconflicten en vertrouwelijkheid.
    • de oproepen zijn minstens 2 maanden opengesteld.
    • de 3 de partijen-aanvragen zijn door een gevarieerde en onafhankelijke jury beoordeeld.
    • de oproepresultaten worden op alle websites van de deelnemers gepubliceerd, met inbegrip van een beschrijving van de geselecteerde projecten, de toekenningsdata, de duur van de projecten en de wettelijke namen en landen van de uiteindelijke begunstigden.
    • In de projectaanvraag is duidelijk aangegeven waarom financiële steun aan derden nodig is, hoe deze zal worden beheerd (met inbegrip van subsidiabiliteits- en toekenningscriteria, indicatieve bedragen, betalingsregelingen en rapportage-eisen) en een lijst van de verschillende soorten activiteiten waarvoor een 3de partij financiële steun kan ontvangen. Het voorstel bevat tevens een duidelijke beschrijving van de te bereiken resultaten.
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Het totale budget voor deze oproep is 11 miljoen euro (6 miljoen voor Collaborations en 5 miljoen voor Pluralism)
  • Financiering van derde partijen is mogelijk onder voorwaarden (zie vereisten): max. 60 000 euro per derde partij.
  • Europese co-steun is 80 % van het aanvaarde begrotingsvoorstel.
  • De pre-financiering is 70 %, die men ca. 30 dagen na start van het project ontvangt. Indien de aanvrager beoordeeld wordt als minder financieel stabiel, kan de pre-financiering lager zijn of helemaal niet plaatsvinden.
  • Per project is er geen minimum of maximum aan te vragen budget vastgesteld.
Wat zijn de toekenningscriteria?
  • De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.
  • De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

Relevantie (30 punten)

  • De relevantie van het project m.b.t.de doelstellingen van de oproep, inclusief de Europese dimensie, het aantal bestreken landen en talen, en de diversiteit van de betrokken landen/regio's. Hierbij wordt rekening gehouden met hun mediacapaciteiten en de voordelen dat het project realiseert voor regionale, lokale of gemeenschapsmedia (15 punten).
  • De relevantie en innovatie van de voorgestelde activiteiten m.b.t. de noden en behoeften van de gekozen (sub)sector en doellanden/regio's. Dit is gestaafd door een behoefteanalyse en een analyse van al bestaande initiatieven (10 punten).
  • De geschikte strategieën voor genderevenwicht, integratie, diversiteit en representativiteit, hetzij in het project, hetzij in de manier waarop de activiteit wordt beheerd (5 punten).

Kwaliteit van de inhoud en de activiteiten (30 punten)

  • De geschikte methodologieën m.b.t. de doelstellingen van de oproep, inclusief de methoden voor de uitvoering van het voorstel (10 punten). 
  • Mechanismen ter waarborging van samenwerking, diversiteit, onpartijdigheid en redactionele onafhankelijkheid (10 punten).
  • Kostenefficiëntie van de voorgestelde activiteiten op het gekozen gebied (10 punten).

Projectmanagement (20 punten)

  • De ervaring van het voorgestelde projectteam (5 punten). 
  • Efficiëntie van de teamsamenstelling om de doelstellingen van deze oproep te bereiken, de duidelijkheid van de werkpakketten, verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten onder de partners, de kwaliteit van de voorgestelde coördinatiemechanismen, kwaliteitscontrolesystemen en risicobeheer binnen het project (15 punten).

Disseminatie/verspreiding (20 punten)

  • Kwaliteit van de strategieën om kennis uit te wisselen, te zorgen voor de overdraagbaarheid van beste praktijken onder een zo groot mogelijk aantal mediaprofessionals en de voortgang op dit gebied te monitoren (10 punten).
  • Het potentiële effect op lokaal, regionaal, nationaal en/of Europees niveau, buiten de rechtstreeks bij het project betrokken partijen en na afloop van het project, met inbegrip van methoden om een dergelijk effect te waarborgen (10 punten).
Wat is de tijdlijn?
  • Deadline voor indiening: 14 februari 2024, 17u00 (VERTREKEN)
  • Evaluatieperiode: februari - juni 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: augustus 2024
  • Tekenen van subsidieovereenkomst: november 2024
  • Startdatum actie: na contractondertekening 
  • Duur van activiteit: 24 maanden
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep 'Journalism Partnerships' met alle documenten vind je op het Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?