Overslaan en naar de inhoud gaan

Fostering European Media Talent and Skills

  • Omschrijving: Met deze subsidiemaatregel ondersteunt de Europese Commissie initiatieven die gericht zijn op het versterken van talenten en vaardigheden van (jonge) audiovisuele professionals, zodat zij zich beter kunnen aanpassen aan nieuwe creatieve processen en nieuwe businessmodellen met oog voor de mogelijkheden die digitale innovatie biedt.
  • De focus ligt op ondernemersvaardigheden, kennisuitwisseling van ontwikkelingen in de markt- en digitale technologieën, data-analyse, duurzame businessmodellen, internationalisering, marketing, promotie, publieksontwikkeling, restauratie van filmerfgoed, vergroening van de industrie inclusief training van vergroeningsexperten om de kennis in de sector te vergroten.
  • Oproepnummer: CREA-MEDIA-TRAINING
  • Deadline: geen oproep voor 2024
  • Deze oproep wordt op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Lees alle details in het Call document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Verbeterde capaciteit van de audiovisuele sector om internationaal en transnationaal te werken
  • Structurerend effect op Europese bedrijven, inclusief het testen van nieuwe businessmodellen en aanscherpen van capaciteiten om financiering te vinden
  • De digitale transitie van de audiovisuele sector vergemakkelijken en het vermogen om digitale en nieuwe technologieën toe te passen
  • Kennisdeling vergemakkelijken, vooral via de ondersteuning van mentorinitiatieven
  • Meer duurzame en milieuvriendelijke oplossingen voor de audiovisuele sector.
Welke activiteiten komen in aanmerking?

De activiteiten die in aanmerking komen zijn (online)trainingen, bootcamp-cursussen en/of coachingsprogramma’s/sessies, gewijd aan innovatief leren, lesgeven, mentor- en coachingmethodes. Hierbij dienen de laatste digitale technologieën te worden gebruikt. 

  • De focus ligt op verwerven van vaardigheden en competenties aangepast aan de veranderende markt. Training, mentoring en capaciteitsopbouw mikken op:
    • Faciliteren van leren en verwerven van nieuwe vaardigheden en expertise over de audiovisuele waardeketen heen, met focus op digitale vaardigheden
    • Ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en versterken van internationale samenwerking in de audiovisuele sector
    • Samenwerking verbeteren tussen spelers van verschillende landen om kennisoverdracht en relevante mentoropportuniteiten te verzekeren. De capaciteit versterken van professionelen in landen met een lage audiovisuele capaciteit
    • Promoten van businessstrategieën om meer duurzaamheid en een meer milieuvriendelijke sector te verzekeren, hetzelfde geldt voor diversiteit en inclusie
    • Trainingsactiviteiten over duurzaamheid en meer milieuvriendelijke oplossingen voor de audiovisuele sector
    • Steun aan jong talent en start-ups in de audiovisuele sector.
Aan welke vereisten moeten de activiteiten voldoen?
  • De activiteiten moeten bijdragen aan de ontwikkeling van professionals om een Europese of internationale dimensie in hun werk te kunnen integreren door hun expertise te verbeteren op gebied van de volgende thema’s:
    • Marketing, promotie en nieuwe distributie- en exploitatiemethodes die focussen op verkrijgen van digitale vaardigheden.
    • Vergroening van de audiovisuele sector, in het bijzonder training van vergroeningsconsulenten, met duurzame handelingen doorheen de volledige waardeketen voor ogen.
    • Financieel en commercieel management met focus op betere toegang tot investeringen, IP-beheer en ontwikkeling van nieuwe businessmodellen
    • Training in ontwikkeling en (post-)productie van audiovisuele werken, inclusief innovatieve storytelling
    • Ondernemerschap en nieuwe business-creatie.
  • De activiteiten zijn gericht op professionals uit de audiovisuele sector, vooral jonge mensen en mensen uit start-ups.
  • De trainingsactiviteiten moeten ook open staan voor deelnemers uit landen die niet aangesloten zijn bij het MEDIA-subprogramma. Aanvragers kunnen aanvragen vanuit een van de 3 geografische acties, afhankelijk van de omvang, behoeften, doelstellingen en internationale/ Europese dimensie: 
    1. Europese acties: maximaal 30% mag bestaan uit deelnemende landen die niet aangesloten zijn bij het MEDIA-subprogramma.  
    2. Internationale acties: maximaal 50% mag bestaan uit deelnemende landen die niet aangesloten zijn bij het MEDIA-subprogramma.  
    3. Regionale acties: alleen van toepassing op lage productiecapaciteitslanden en hun deelnemende buurlanden, ook als die buurlanden hoge productielanden* zijn. TIP!: Organisaties uit Luxemburg (Low Capacity Country) kunnen dus wel een samenwerking opstarten met organisaties uit de High Capacity buurlanden (België, Duitsland en Frankrijk). Organisaties uit België kunnen dus geen eerste aanvrager zijn voor deze acties.
  • Voor Europese en internationale acties geldt dat beurzen minimaal 10% van het totale aantal deelnemers moeten vertegenwoordigen. Deze beurzen worden alleen toegekend aan deelnemers uit lage productielanden uit Groep B of deelnemers die afkomstig zijn uit een land waar geen beurzen voor dit soort trainingen of deelnemers beschikbaar zijn.  
  • Voor regionale acties, geldt dat beurzen ten minste 30% moeten uitmaken van het totaal aantal deelnemers.

De volgende landen worden beschouwd als landen met een lage productiecapaciteit: 

  • LCC-groep A: Kroatië, Tsjechië, Estland, Griekenland, Polen, Portugal, Roemenië 
  • LCC-groep B: Albanië, Bulgarije, Bosnië en Herzegovina, Cyprus, Hongarije, IJsland, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Montenegro, Noord-Macedonië, Republiek Servië, Slowakije en Slovenië.
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • De aanvragers zijn organisaties uit Creative Europe MEDIA-deelnemende landen.
  • De aanvragers doen de aanvraag alleen.
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Voor deze oproep is een totaal bedrag van 20 399 966 euro beschikbaar. 
  • De maximale Europese cofinanciering  is 80% van de totale subsidiabele kosten. Het toe te kennen projectbudget is opgesteld volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
  • Prefinanciering bedraagt 40% van het subsidiebedrag na ondertekening van het contract. Na de eerste prefinanciering volgen er nog één of meerdere interimbetalingen.
  • NB: In lijn met Artikel 16 (3) van het reglement van Creative Europe 2021-2027, komen projectkosten die gemaakt zijn sinds 1 januari 2021 in aanmerking, zelfs als die zijn geïmplementeerd vóór de datum van indiening van de aanvraag (inclusief het activiteitenplan en de beoogde begroting). Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data. 
Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt  door een evaluatiecommité (bijgestaan door externe experts).

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te   komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

1. Relevantie (35 punten)

  • Relevantie van de inhoud van de activiteit, inclusief de internationale/Europese/regionale dimensie vis-à-vis de doelstelling van de oproep, de noden van de sector (vooral digitale distributie, businesscreatie en vergroening van de sector (15 punten)
  • De mate van innovatie van het project in relatie tot het bestaande Europese opleidingsaanbod (5 punten).  
  • Samenwerking tussen spelers uit verschillende landengroepen, evenals partnerschappen met de audiovisuele sector (5 punten). 
  • Geschiktheid van de gepresenteerde strategieën om te zorgen voor duurzamere en milieuvriendelijkere activiteiten binnen de projectuitvoering (5 punten). 
  • Geschiktheid van de gepresenteerde strategieën om te zorgen voor gendergelijkheid, inclusiviteit, diversiteit en vertegenwoordiging, ofwel in het project ofwel in de organisatie van de activiteit (5 punten).

2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (40 punten)

    • Geschiktheid van de inhoud van de activiteit (onderwerpen, te leren vaardigheden, leerresultaten en mentoractiviteiten), de voorgestelde methodologie en pedagogische aanpak van de specifieke actie (internationaal, Europees, regionaal) en doelgroep (maat, type professionals, niveau van de vaardigheden en professionele ervaring) (10 punten). 
    • Geschiktheid van het format van de activiteit (duur, type en aantal modules, workshops, one-to-one meetings, online sessies, online consulting, MOOC, etc., de selectieprocedure, het scholarship-beleid, de gender- en diversiteitsbalans onder de deelnemers, de professionele bijkomstigheden en de korte en lange termijneffecten op de deelnemers (10 punten).  
    • Kostenefficiëntie van de activiteit (10 punten).  
    • Implementatie van innovatieve aspecten door gebruik van de laatste digitale technologieën, met name tool voor digitale promotie en data analytics, maar ook in innovatie in content-ontwikkeling en storytelling (nieuwe formats voor alle platformen), talentontwikkeling en toegang tot financiering (5 punten).  
    • De capaciteit van professionals uit lage productielanden versterken (5 punten).  

3. Kwaliteit van het projectteam (10 punten) 

  • De relevantie van de rolverdeling en verantwoordelijkheden van het team, rekening houdend met de gender- en diversiteitsbalans (5 punten).  
  • De relevantie van de pedagogische deskundigheid van de beoogde docenten, deskundigen en coaches ten opzichte van de doelstellingen van de actie, met een focus op gender- en diversiteitsbalans (5 punten).  

4. Disseminatie/verspreiding (15 punten)

  • Mechanismen voor het delen van best practices en resultaten onder de deelnemers, businessmodellen en vervolgprojecten en deelnemers (5 punten
  • Het effect op de deelnemende professionals, geselecteerde projecten, afzonderlijke bedrijven en de audiovisuele sector (10 punten).  
Wat is de tijdlijn?
  • Publicatie aanvraag: TBA
  • Deadline voor indiening: TBA
  • Evaluatieperiode: TBA
  • Publicatie selectieresultaten:TBA
  • Tekenen van overeenkomst: TBA
  • Startdatum actie: Na ondertekening van de overeenkomst
  • Duur van activiteit: 12 maanden
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep (2023) met alle documenten vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?

Technische vragen over de aanvraag m.b.t. wachtwoord, toegangsrechten of storingen: contacteer de IT Help Desk van EACEA

Inhoudelijke vragen over deze oproep: contacteer Jeroen Verhaeghe van MEDIA Desk Vlaanderen of het team bij EACEA via EACEA-MEDIA-TRAINING@ec.europa.eu