Overslaan en naar de inhoud gaan

Media 360°

  • Omschrijving: Deze subsidiemaatregel steunt activiteiten die het makkelijker maken om Europese inhoud te maken of promoten en/of die nieuwe technologieën of businessmodellen gebruiken.
  • Oproepnummer: CREA-MEDIA-MEDIA360
  • Deadline: geen oproep voor 2024
  • Totale budget: 20.000.000 euro
  • Deze oproep wordt op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Alle details lees je in het Call document (Engels)
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Talent, competenties en vaardigheden voeden.
  • Samenwerking, mobiliteit en innovatie in audiovisueel werk over de grenzen heen aanmoedigen.
  • Meer nieuwe businessmodellen en meer beschikbare financiële middelen door middel van meerjaarlijkse steun.
  • Promotie van duurzame en milieuvriendelijke oplossingen voor de audiovisuele industrie.
Aan welke vereisten moeten de projecten voldoen?

De projecten moeten ten minste 2 van de volgende activiteiten behelzen:

1. Activiteiten zoals onder de Creative Europe-oproep Talents & Skills.

Activiteiten kunnen training- of mentorprogramma’s zijn gebaseerd op innovatief leren, met een sterke focus op e-learning en de creatie van MOOC’s. De focus ligt ook op het aanleren van vaardigheden en competenties die aangepast zijn aan de evoluerende marktpraktijken. Training, mentoring en verwerven van capaciteiten mikken op:

  • Vergemakkelijken van het (aan)leren van nieuwe vaardigheden en expertise inclusief nieuwe manieren van storytelling, kennisdeling, dit kan via mentoring activiteiten en in het bijzonder voor vouwen en minder vertegenwoordigde sociale groepen. Ook het delen van goede praktijkvoorbeelden tussen professionals.
  • Europese en internationale professionele markten bereikbaar maken, ontwikkelen van nieuwe businessmodellen en internationale samenwerking in de audiovisuele sector versterken.
  • Samenwerking tussen spelers uit verschillende groepen landen bevorderen. Zodoende relevante kennis te delen, relevante mentoring te doen en de capaciteiten van professionals in landen met een lage productiecapaciteit te versterken.
  • Training over duurzaamheid en milieuvriendelijke oplossingen voor de audiovisuele sector.

     

2. Activiteiten zoals onder de Creative Europe-oproep Markets & networking.

  • Het doel van deze activiteiten is business-to-business uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals te bevorderen. In het bijzonder met een verhoogde participatie van LCC's (Low Capacity Countries), door toegankelijkheid van fysieke en online markten te vergroten. De ondersteuning is voorzien voor activiteiten die mikken op:
  • Promotie van Europese en internationale coproducties, inclusief speelfilms, kortfilms, videogames, televisieseries en cross-media
  • Makkelijkere toegang voor professionals op evenementen en markten, zowel fysiek als online
  • Circulatie van Europees werk bevorderen in Europa en wereldwijd op alle mogelijk platformen.
  • Toepassingen presenteren toereikende strategieën om duurzaamheid en een milieuvriendelijke industrie te verzekeren.
  • Bij fysieke evenementen wordt het proces naar een duurzaamheidscertificaat tijdens de projectperiode opgestart.

3. Steun aan internationale coproducties.

  • Het gaat om coproducties tussen een bedrijf uit een Creative Europe MEDIA-land en een ander land. Financiële steun aan derde partijen is toegestaan onder volgende voorwaarden:
    • Productie van speelfilms, tv series, animaties en documentaires (kortfilms komen niet in aanmerking)
    • Distributieactiviteiten en internationale promotiestrategieën om internationale circulatie te verbeteren en meer publiek.
  • Gesteunde projecten moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
    • Ingediend door audiovisuele entiteiten uit MEDIA-deelnemende landen en in meerderheid in bezit van inwoners van die landen.
    • Coproductie met ten minste 1 producent uit een land dat niet deelneemt aan het MEDIA-programma
    • Minstens 20% van de coproducenten zijn afkomstig van een deelnemend MEDIA-land. In geen geval kan dit aantal 70% overstijgen.
    • Geen andere criteria worden voorgesteld door de aanvragers, met uitzondering van definiëringen van lijsten van derde partij-landen.
    • Het ondersteunen van projecten kan in geen geval gelimiteerd blijven tot operatoren van het land waarin de aanvrager is.
    • In de projectaanvraag staat duidelijk vermeld waarom financiering van derde partijen nodig is en hoe het beheerd zal worden. Bovendien bevat de aanvraag een lijst met activiteiten waarvoor derde partijen financiële steun kunnen krijgen en is duidelijk aangegeven op welke resultaten er gemikt wordt.

4. Activiteiten zoals onder de Creative Europe oproep Innovative tools & business models.

  • Het doel is een betere beschikbaarheid, zichtbaarheid en meer publiek voor Europese werken in het digitaal tijdperk. Ook om competitiviteit te verbeteren en het vergroeningsproces te bevorderen.

5. Publieksactiviteiten die mechanismen voorzien voor Pan-Europese samenwerking.

  • Het doel is om de interesse en kennis van het publiek te vergroten over Europese films en audiovisuele werken, inclusief specifieke programma’s rond filmerfgoed, gecureerde catalogi van films, publieksontwikkeling en onderwijs.
  • Als deze vereisten vervuld zijn, kunnen projecten ook anderen activiteiten omvatten die het doel van de oproep nastreven. Business-to-business heeft prioriteit, maar business-to-customer kunnen mits goede integratie in volledig plan.

 

LET OP!

  • Zodra aan deze vereisten is voldaan, kunnen de projecten ook andere activiteiten introduceren die in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de oproep. Er zal prioriteit worden gegeven aan B2B-activiteiten (business-to-business). B2C-activiteiten (business-to-consumer) zijn geen prioriteit, maar kunnen alleen deel uitmaken van de aanvraag als zij goed geïntegreerd zijn in de algemene strategie van de actie en duidelijk hun toegevoegde waarde aantonen.
  • De aanvragen moeten adequate strategieën bevatten om te zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijkere industrie en om te zorgen voor evenwicht tussen mannen en vrouwen, inclusie, diversiteit en representativiteit.
Aan welke vereisten moeten de aanvrager voldoen?
  • De aanvrager moet een publieke of private onderneming zijn, afkomstig uit een Creative Europe-deelnemende land
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Voor deze oproep is een totaal bedrag van 20 miljoen euro beschikbaar. 
  • Maximale Europese cofinanciering  is max. 70% van de totale subsidiabele kosten.
  • Het toe te kennen projectbudget is opgesteld volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
  • Prefinanciering bedraagt 40% van het subsidiebedrag na ondertekening van het contract. Na de prefinanciering volgen 1 of meerdere interimbetalingen.
Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te   komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

Relevantie (40 punten)

  • Relevantie en complementariteit van alle activiteiten opgenomen in het project: internationale/ Europese/ regionale dimensie vis-à-vis de doelstellingen van de oproep, de noden en trends in de sector en de aantrekkingskracht en het concurrentievermogen van de aanvrager (20 punten)
  • De toegevoegde waarde van het project in relatie met de bestaande activiteiten van de aanvrager (10 punten)
  • Toereikende strategieën om bij de projectuitvoering meer duurzame en meer milieuvriendelijke activiteiten te voorzien (5 punten).
  • Toereikende strategieën om genderbalans, inclusie, diversiteit en vertegenwoordiging te verzekeren, dit kan zowel in het project/inhoud als in het managen van de activiteit (5 punten)

Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten)

  • Toereikende methodologische en strategische keuzes in functie van de doelstellingen van het project: inclusief de marktanalyse, de algemene strategie voor het pakket aan activiteiten (inclusief synergiën tussen de verschillende activiteiten en samenwerking met de verschillende segmenten van de waardeketen van de audiovisuele industrie), het formaat van de activiteiten (duur, type en aantal modules, workshops, 1-op-1-meetings, …) de doelgroep (grootte, type van professionelen/werken, geografische spanwijdte), selectie en opvolging (15 punten)
  • Integratie van de innovatieve aspecten ondersteund door de meest recente digitale technologieën, vooral digitale promotietools en data analyse, maar ook innovatie in inhoudsontwikkeling en storytelling (nieuwe formats voor alle platformen), talentontwikkeling, toegang tot financiële middelen, promotie en distributie (10 punten)
  • Kosteneffectiviteit van de voorgestelde acties (10 punten)

Projectmanagement (10 punten)

  • Relevantie van de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden in het team, rekening houdend met de gender- en diversiteitsbalans (bijv. evenementorganisatie/ internationale expertise/ audiovisuele expertise/ expertise in digitale training/ coordinatie tussen de verschillende activiteiten.

Disseminatie/verspreiding (15 punten)

  • Systemische impact voor de vooropgestelde projecten en deelnemers, uitgedrukt in:
    • Verworven expertise
    • Carrièreontwikkeling
    • Toegang tot internationale markten en netwerken
    • Versoepeling van coproductie
    • Financiering
    • Zichtbaarheid
    • Internationale circulatie
    • Globaal publieksbereik
  • Dit gebaseerd op de track record. Daarnaast ook het niveau van hulp en opvolging na het evenement (10 punten)
  • Structurerend effect en vergroeningsproces op de Europese audiovisuele industrie en toegevoegde waarde om toegang tot de vooropgestelde markten te verkrijgen/ versterking van de coproductie/internationale circulatie (5 punten).
Wat is de tijdlijn?
  • Deadline voor indiening: ...
  • Evaluatieperiode: ...
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: ...
  • GAP: Grant Agreement Preparation: ...
  • Tekenen van subsidieovereenkomst: o...
  • Startdatum actie: na ondertekening van GA
  • Duur van activiteit: 36 maanden
  • Voorziene volgende oproep: ....
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep met alle documenten vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?