Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese Samenwerkingsprojecten

Wat is er nieuw ten opzichte van vorige oproepen?
  • Aanvragers kiezen dit jaar niet één prioriteit. Aanvragen dienen vanaf nu in het ontwerp en implementatie van het project rekening te houden met de zogenaamde overarching EU priorities van de Europese Commissie: duurzaamheid; inclusie en gendergelijkheid; digitalisering; en internationale relaties (zie 'aan welke vereisten moeten samenwerkingsprojecten voldoen?' voor meer uitleg).
  • De grootschalige categorie is dit jaar weer open. Verwacht wordt dat deze in 2026 weer sluit, en 2027 weer geopend wordt.
  • Aanvragers mogen maximaal in drie aanvragen meedraaien (als partner, coördinator of associate partner. Daarbij blijft de regel gelden dat aanvragende partijen maar in max 1 aanvraag coördinator mogen zijn).
  • De tijdlijn is een stuk langer open dan voorgaande jaren.

Er zijn nog een aantal kleinere, subtiele veranderingen. Lees dus goed het call document door als je een aanvraag doet.

Wat zijn de verwachte resultaten?

Van deze actie wordt verwacht:

  • dat samenwerking tussen organisaties in het culturele veld versterkt wordt
  • dat de Europese dimensie van creatie en circulatie van Europese artistieke content vergroot wordt
  • dat de ontwikkeling, verspreiding en toepassing van en het experimenteren met nieuwe en innovatieve werkwijzen worden aangemoedigd.

Er worden ongeveer 130 projecten gesteund binnen deze oproep.  

Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • Aanvragers moeten als rechtspersoon opgericht en officieel geregistreerd zijn in een land dat deelneemt aan het Creative Europe-programma. Natuurlijke personen komen niet in aanmerking, met uitzondering van zelfstandigen (bijvoorbeeld eenmanszaken, waarbij het bedrijf geen rechtspersoonlijkheid heeft behalve die van de natuurlijke persoon).
  • De hoofdaanvrager (coördinator) moet ten minste 2 jaar wettelijk ingeschreven zijn op de datum van de deadline voor indiening van de aanvraag.  
  • Aanvragen moeten ingestuurd worden door een consortium dat voldoet aan de volgende voorwaarden: 
    • Categorie 1: Kleinschalige Samenwerkingsprojecten: minimaal 3 entiteiten uit 3 verschillende deelnemendS landen 
    • Categorie 2: Middelgrote Samenwerkingsprojecten: minimaal 5 entiteiten uit 5 verschillende deelnemende landen 
    • Categorie 3: Grootschalige Samenwerkingsprojecten: minimaal 10 entiteiten uit 10 verschillende deelnemende landen 
Aan welke vereisten moeten de samenwerkingsprojecten voldoen?

De samenwerkingsprojecten staan open voor alle culturele en creatieve sectoren, maar omdat het een actie binnen het subprogramma Cultuur betreft, zijn projecten waarbij alleen organisaties uit de audiovisuele sector, of projecten met een puur audiovisuele inhoud uitgesloten van deelname.

Er wordt steun gegeven aan samenwerkingsprojecten met 1 van de volgende doelen:

  • Doel 1 - Transnationale creatie en circulatie: het versterken van de transnationale creatie en circulatie van Europese werken en artiesten.
  • Doel 2 - Innovatie: het vergroten van de capaciteit van Europese culturele en creatieve sectoren op gebied van talentontwikkeling, innovatie en het genereren van banen en groei. 

    Projecten die dit doel nastreven, moeten gericht zijn op capaciteitsopbouw, zowel technologisch als artistiek. Dit kan inhouden dat nieuwe praktijken of modellen worden ontwikkeld en getest, en dat innovatieve methoden worden gedeeld en verspreid.

Aanvragers selecteren één van deze 2 doelen die het meest wordt aangesproken in het voorgestelde project. Dit gebeurt ook bij projecten die relevant zouden kunnen zijn voor beide doelen. In hoeverre een project bijdraagt aan het doel wordt geëvalueerd onder het criterium ‘Relevantie’.

Overarching EU priorities
 

Wat nieuw is in deze oproep ten opzichte van vorig jaar, is dat aanvragers niet één prioriteit kiezen. Aanvragen dienen vanaf nu in het ontwerp en implementatie van het project rekening te houden met de zogenaamde overarching EU priorities van de Europese Commissie: duurzaamheid; inclusie en gendergelijkheid; digitalisering; en internationale relaties.

De projecten dienen bij te dragen aan deze overarching EU priorities door deze dimensies te integreren in het project naast de creatie en distributie van inhoud.


1. Creative Europe richt zich op duurzaamheid door:

2. Wat betreft inclusie en gendergelijkheid worden aanvragers aangemoedigd om:

  • Gendergelijkheid en sociale inclusie centraal te stellen in het ontwerp en de uitvoering van hun projecten.
  • Strategieën te ontwikkelen die sociale inclusie en genderbalans waarborgen.
  • De gelijkheidsstrategieën van de Commissie te ondersteunen, waaronder gendergelijkheid, antiracisme, het bestrijden van antisemitisme, het strategisch kader voor gelijkheid van Roma, de deelname van LGBTIQ+ personen en de rechten van personen met een handicap.

3. Wat betreft digitalisering worden aanvragers aangemoedigd om:

  • Voorbereid zijn om gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden die Artificial Intelligence (AI) biedt voor kunst, cultuur en creatieve beroepen.
  • Rekening houden met de kansen en uitdagingen van generatieve kunstmatige intelligentie (AI).
  • Transparantie over de trainingsinhoud van AI-modellen te bevorderen en AI gegenereerde content duidelijk te labelen als zodanig, in overeenstemming met de bepalingen in de Artificial Intelligence Act.
  • Nieuwe manieren van creatie, markttoegang en veranderingen in de waardeketen door AI en data te verkennen, waaronder de productie, promotie, distributie en verspreiding van content.
  • Inspelen op zorgen over de impact van AI en automatisering op banen, vaardigheden, eerlijkheid en culturele diversiteit.
  • Creative Europe-financiering benutten als katalysator om vaardigheden, talentontwikkeling, innovatieve tools en cross-sectorale samenwerking te stimuleren.
  • Projecten ontwikkelen die bijdragen aan een eerlijke en ethische digitale omgeving die in lijn is met Europese waarden en het bevorderen van innovatieve formats, ervaringen, tools en applicaties.
  • De waarden en principes naleven zoals vastgelegd in de verklaring over Europese digitale rechten en principes, die een duurzame en mensgerichte visie op digitale transformatie promoot.

4. Wat betreft internationalisering worden aanvragers aangemoedigd om:

  • In te spelen op de specifieke behoeften van Oekraïense culturele en creatieve sectoren, als reactie op de oorlog van Rusland tegen Oekraïne.
  • Ondersteuning bieden aan Oekraïense organisaties om de Oekraïense cultuur te blijven creëren en presenteren, evenals bij te dragen aan de instandhouding van cultureel erfgoed.
  • Toegang tot cultuur mogelijk maken voor de Oekraïense bevolking, inclusief de ontheemde bevolking, in deze uitdagende omstandigheden.
  • Oekraïense kunstenaars en culturele organisaties ondersteunen bij het tonen van hun werk op Europese en internationale podia.
  • Specifiek Oekraïense organisaties aanmoedigen om deel te nemen aan oproepen zoals Circulation of European Literary Works en European Cooperation Projects.
Hoeveel geld kan je aanvragen?

Om in aanmerking te komen voor de maximale Europese cofinanciering moet de aanvraag voldoen aan de volgende eisen: 

  • Categorie 1: Kleinschalige Samenwerkingsprojecten: max 200.000 euro, dat overeenkomt met 80% van de totale subsidiabele kosten voor projecten met deelname van minimaal 3 entiteiten uit 3 verschillende deelnemende landen en met een maximale duur van 48 maanden
  • Categorie 2: Middelgrote Samenwerkingsprojecten: max 1.000.000 euro , dat overeenkomt met 70% van de totale subsidiabele kosten voor projecten met deelname van minimaal 5 entiteiten uit 5 verschillende deelnemende landen en met een maximale duur van 48 maanden
  • Categorie 3: Grootschalige Samenwerkingsprojecten: max 2.000.000 euro, dat overeenkomt met 60% van de totale subsidiabele kosten voor projecten met deelname van minimaal 10 entiteiten uit 10 verschillende deelnemende landen en met een maximale duur van 48 maanden.  
  • Het totale budget van de oproep is 59.979.335 euro:
    • categorie 1 – budget 20.992.767 euro
    • categorie 2 – budget 20.992.767 euro
    • categorie 3 – budget 17.993.801 euro
Wat zijn de toekenningscriteria?

Om geselecteerd te worden voor financiering, moet een project een totaal van tenminste 70 van de 100 punten krijgen in de beoordeling, en minstens 50% van de maximale score van elk van de volgende toekenningscriteria:

  1. Relevantie (max. 30 punten) 
  2. Kwaliteit van inhoud en activiteiten (max. 30 punten) 
  3. Project management (max. 20 punten) 
  4. Verspreiding (max. 20 punten) 
Wat is de tijdlijn?
  • Publicatie van de oproep: 10 december 2024
  • Deadline voor indiening: 13 mei 2025
  • Evaluatieperiode: juni - augustus 2025
  • Bekendmaking uitslag: oktober 2025
  • Ondertekenen grant agreement en officiële start van de projecten: januari 2026
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep van 2025 met alle documenten vind je op de Funding & Tenders portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?

Creative Europe maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te verbeteren. We verwerken cookies voor (1) elektronische communicatie en het weergeven van de website, (2) het verder vormgeven, (3) meten en analyseren van jouw gebruik , (4) het weergeven van inhoud en advertenties op maat en (5) doeleinden van derde partijen (indien van toepassing). Je kan er (met uitzondering van de essentiële cookies) per categorie voor kiezen het gebruik van cookies te aanvaarden of weigeren. Weigeren van bepaalde categorieën cookies (zoals bijvoorbeeld functionele cookies of marketing cookies) kan impact hebben op je gebruikservaring of ons belemmeren die gebruikservaring verder te verbeteren. Via de knop ‘Voorkeuren’ kan je nu of later zelf je voorkeuren instellen of wijzigen. Meer informatie over de verwerking van cookies vind je in onze cookieverklaring.

Creative Europe maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te verbeteren. We verwerken cookies voor (1) elektronische communicatie en het weergeven van de website, (2) het verder vormgeven, (3) meten en analyseren van jouw gebruik , (4) het weergeven van inhoud en advertenties op maat en (5) doeleinden van derde partijen (indien van toepassing). Je kan er (met uitzondering van de essentiële cookies) per categorie voor kiezen het gebruik van cookies te aanvaarden of weigeren. Weigeren van bepaalde categorieën cookies (zoals bijvoorbeeld functionele cookies of marketing cookies) kan impact hebben op je gebruikservaring of ons belemmeren die gebruikservaring verder te verbeteren. Via de knop ‘Voorkeuren’ kan je nu of later zelf je voorkeuren instellen of wijzigen. Meer informatie over de verwerking van cookies vind je in onze cookieverklaring.

De essentiële cookies zijn noodzakelijk om de goede werking van de website te verzekeren zoals bijvoorbeeld voor de beveiliging en de toegankelijkheid ervan te verzekeren.
Deze cookies zorgen voor jouw optimaal gebruik van onze website door personalisatie van bepaalde functionaliteiten. Dit bijvoorbeeld door het herinneren van keuzes, de voorkeurstaal of je locatie.
Deze cookies volgen je gebruik van onze website op en stellen ons in staat om je ervaring verder te verbeteren. Dankzij deze cookies weten we welke pagina's het meest en het minst populair zijn en kunnen we zien hoe bezoekers zich op de website bewegen.
Deze cookies maken (gepersonaliseerde) marketing activiteiten waaronder 'retargetting' (het tonen van advertenties) op eigen en andere platformen mogelijk.
Onze website maakt gebruik van sociale media plug-ins. Deze sociale media platformen verwerken op hun beurt mogelijks cookies voor eigen doeleinden.