Overslaan en naar de inhoud gaan
Audiovisuele sector

Rapport over de Europese videogamesector

De Europese Commissie presenteert de belangrijke bevindingen over de Europese videogamesector. Dit rapport, uitgevoerd door adviesbureaus Ecorys en KEA in opdracht van DG CNECT, werpt een scherp licht op de economische, werkgelegenheid, regelgeving, culturele en sociale dimensies van videogames.

Dit onderzoek legt een solide basis voor het begrip en de bevordering van de Europese videogamesector. De inzichten en suggesties zullen fungeren als richtingwijzers voor komende projecten en beleidsmaatregelen, met als doel het stimuleren van de groei en dynamiek van de videogame-industrie in Europa.

Enkele opvallende bevindingen uit het rapport zijn:

  • In 2022 genereerde de videogamesindustrie binnen de EU27 maar liefst €23,48 miljard euro aan omzet. Dit benadrukt de aanzienlijke economische impact van de sector op Europees niveau.
  • Meer dan de helft van de Europese bevolking speelt regelmatig videogames, wat aantoont dat gaming een geliefde vorm van vermaak is in heel Europa.
  • De videogamesector biedt werk aan ongeveer 74.000 mensen verspreid over 5.000 game-ontwikkelings- en publishingstudio's. Toch wordt de sector geconfronteerd met uitdagingen zoals financiële hiaten en moeilijkheden bij het aantrekken van talent met de benodigde vaardigheden.
  • Videogames worden gekenmerkt door hun complexiteit, waarbij technische (hardware en software) en creatieve elementen samenkomen. Het rapport analyseert de diverse regelgevingsaspecten die van toepassing zijn op de industrie, evenals de bredere sociale en culturele dimensies.
  • Het rapport presenteert negen cruciale aanbevelingen om de videogamesector in Europa te laten floreren. Deze aanbevelingen zullen dienen als leidraad voor beleidsmakers en belanghebbenden om groei en innovatie binnen de sector te stimuleren.

Voor meer informatie en om het volledige rapport te lezen, kun je terecht op de website van de Europese Unie.